mandag 30. mars 2009

Bedriftshønsehold i Norge- dyremishandling med statsstøtte!

Moderne hønsehold- Effektivt, ja, men etisk? Hvor blir det av Norges gode dyrevelferd? Gjelder den ikke produksjonsdyr? Jeg er klar over at de mest sannsynlig har det bedre i Norge enn i enkelte andre land, men likevel! Norge er blandt de landene som har nok penger til å gjøre noe med det! Likevel lever de fleste norske produksjonsdyr i bur.

Mange forsvarer denne typen hønsehold med å si at hønene er vant til det, at de ikke kjenner noe annet liv. De tror visst at høns alltid har levd i bur, at de er skapt for det. Litt info til de som tror på denne teorien: Høner kommer opprinnelig fra jungelen, og har ikke utviklet seg mye siden da. De er fremdeles høner. De har fremdeles vinger, selv om de ikke har plass til å strekke dem ut.

Høner som blir brukt (misbrukt) i eggproduksjon, mister ofte mye fjær. Dette skyldes ofte at dyretettheten er for høy, og at hønene vantrivs. (Se HER for mer info om dette.) Mange eggprodusenter reklamerer med at de har "frittgående høner". Dette kan jo høres fint ut, og mange får assosiasjoner med koselige høner mellom markblomstene på plenen i et rolig bondemiljø. Det de faktisk mener med "frittgående" er bare at alle hønene er presset sammen i ett bur, i stedet for hvert sitt! Bakken i sånne hønsegårder er ofte dekket med støv fra tørket hønsemøkk, og luften er tykk av det samme støvet. Fuglene som lever der, har aldri sett verken gress, markblomster eller sol.

Tenk deg at du er en fugl. Dersom du kunne velge hvor du ville bo, ville du ha valgt dette?

Tvilsomt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar